Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała nr XXII/137/12 z dnia 30 października 2012

Uchwała nr XXII/137/12
Rady Gminy Bukowiec
z dnia 30 października 2012

w sprawie ulg w podatku od nieruchomości będących we władaniu przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 w związku z art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567), w związku z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r. Nr 18, poz. 99, z 2011 r. Nr 233, poz. 1381), a także przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379/5 z 28 grudnia 2006 r.) uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. W celu wspierania przedsiębiorców dokonujących nowych inwestycji wprowadza się na okres 3 lat ulgi w podatku od nieruchomości, zwanego dalej „podatkiem”.
2. Przez nowe inwestycje, o których mowa w ust. 1, rozumie się nowo wzniesione na podstawie pozwolenia na budowę budynki i budowle, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.
3. Przez nowe inwestycje, o których mowa w ust. 1 rozumie się również przebudowę i rozbudowę już istniejącego budynku na podstawie pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, w którym przez ostatnie 3 lata od daty złożenia wniosku nie była prowadzona działalność gospodarcza.
4. Od nowej inwestycji, o której mowa w ust. 2 i 3 związanej z działalnością gospodarczą obniża się wymiar podatku o 50%.
5. Maksymalna kwota obniżki w okresie 3 lat nie może przekroczyć 50% udokumentowanych nakładów na inwestycję.
6. Ulga związana z inwestycją określoną w ust. 3 dotyczy tylko tej części, która została przebudowana lub rozbudowana.

§ 2. 1. Przedsiębiorca traci prawo do ulgi w przypadku:
1) postawienia podatnika w stan likwidacji, z dniem jej ogłoszenia;
2) ogłoszenia upadłości podatnika, z dniem jej ogłoszenia;
3) naruszenia przez podatnika obowiązków określonych w § 3 ust. 1 niniejszej uchwały, od dnia niedopełnienia obowiązku;
4) podania nieprawdziwych danych, co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania ulgi – za cały okres, przez jaki korzystał z ulgi;
5) zbycia nieruchomości, zmiany właściciela, przekształcenia i podziału istniejącego podmiotu gospodarczego w okresie objętym ulgą, z dniem zbycia, zamiany, przekształcenia, podziału;
6) zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w okresie objętym ulgą, z dniem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej;
7) powstania zaległości z zapłatą zobowiązań w stosunku do Gminy Bukowiec, z dniem powstania zaległości;
8) nie wyrażenia zgody przez podatnika nieruchomości na przeprowadzenie u niego kontroli przez pracowników Urzędu Gminy Bukowiec, działających z upoważnienia Wójta Gminy Bukowiec, której przedmiotem będzie sprawdzenie istnienia kryteriów udzielonej ulgi w podatku od nieruchomości lub odmowy udzielenia dodatkowych informacji niezbędnych do jej monitorowania.
2. W przypadku utraty prawa do ulgi określonej § 2 ust. 4 i 8 podatnik zobowiązany jest do zwrotu całej nienależnie otrzymanej pomocy w postaci ulgi w podatku od nieruchomości w terminie 15 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o utracie ulgi, wraz z należnymi odsetkami za zwłokę od zaległości podatkowych liczonymi od dnia otrzymania ulgi.

§ 3. 1. Przez okres obowiązywania ulgi podatnik zobowiązany jest do składania organowi udzielającemu pomocy zaświadczeń z właściwego Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z zapłatą podatków – w terminie do 31 stycznia i 31 lipca każdego roku podatkowego.
2. W przypadku postawienia podatnika w stan likwidacji, ogłoszenia upadłości lub zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik zobowiązany jest do złożenia organowi udzielającemu pomocy informacji o tym fakcie w terminie 7 dni od jego zaistnienia.

§ 4. 1. Podstawą przyznania ulgi określonej w § 1 jest pisemny wniosek podatnika, do którego należy załączyć:
1) zestawienie kosztów nakładów na inwestycję potwierdzonych odpowiednimi dokumentami;
2) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie właściwemu organowi budowlanemu;
3) pozwolenie na użytkowanie wybudowanego obiektu lub zawiadomienie o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ;
4) oświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami wobec Gminy Bukowiec;
5) potwierdzenie wpisu do odpowiedniego rejestru działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego;
6) zaświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku wraz z zaświadczeniami o uzyskanej pomocy de minimis, bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w ciągu 3 kolejnych lat;
7) zgłoszenie obowiązku podatkowego, wynikającego z ustaw podatkowych;
8) zaświadczenie z właściwego Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z zapłatą podatków;
9) informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis;
10) informację o stanie zaległości w zakresie zobowiązań publiczno – prawnych.
2. Ulga, o której mowa w § 1 następuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym oddano inwestycję do użytkowania.

§ 5. 1. Ulga określona w § 1 będzie przyznana, jeśli oddanie do użytkowania wybudowanego obiektu lub zawiadomienie o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ nastąpi po wejściu w życie niniejszej uchwały.
2. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie ulgi określonej w § 1 nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia oddania do użytkowania wybudowanego obiektu lub zawiadomienia o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ.
3. Złożony wniosek po upływie terminu określonego w ust. 2 pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 6. 1. Pomoc udzielona na podstawie niniejszej uchwały jest pomocą de minimis, a jej udzielenie następuje zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji /WE/ nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379/5 z 28 grudnia 2006 r.).
2. Podmiot prowadzący działalność może uzyskać pomoc, o której mowa w § 1, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w okresie kolejnych trzech lat kalendarzowych, (czyli pod uwagę bierze się wartość pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcy w bieżącym roku kalendarzowym oraz w dwóch poprzedzających latach kalendarzowych), nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro, a w odniesieniu do podmiotu gospodarczego działającego w sektorze transportu drogowego 100 tys. euro. Pomoc nie może być udzielana przedsiębiorcy w okolicznościach określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji /WE/ nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379/5 z 28 grudnia 2006 r.).
3. Przedsiębiorca w okresie korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały zobowiązany jest do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego przedłożyć bez wezwania organowi podatkowemu:
1) zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu trzech kolejnych latach kalendarzowych wraz z załączonymi wszystkimi zaświadczeniami o pomocy de minimis, bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w ciągu 3 kolejnych lat;
2) informację o stanie zaległości w zakresie zobowiązań publiczno – prawnych;
3) informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.

§ 8. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Czesław Wszołek

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do dokonywania nowych inwestycji na terenie gminy Bukowiec. Ulga wynosi 50% wymiaru podatku od nieruchomości dla nowo wzniesionych na podstawie pozwolenia na budowę budynków i budowli, w których jest prowadzona działalność gospodarcza. Ulga obejmuje także przebudowę i rozbudowę już istniejącego budynku na podstawie pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, w którym przez ostatnie 3 lata od daty złożenia wniosku nie była prowadzona działalność gospodarcza. Ma obowiązywać przez okres 3 lat. Celem wprowadzenia ulg jest rozwój przedsiębiorczości na terenie gminy, a w konsekwencji tworzenie nowych miejsc pracy.
Projekt niniejszej uchwały został zgłoszony Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia Prezesa UOKiK zostały uwzględnione w przedmiotowym projekcie.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Czesław Wszołek

Załączniki


PDFUchwała Nr XXII_137_12 - skan (541,18KB)
 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego