- Menu przedmiotowe
- Gospodarka odpadami komunalnymi
- Informacja dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych
Informacja dla właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (m.in. przedsiębiorcy, właściciele domków letniskowych)
Informujemy, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2024 r., poz. 399 z późn. zm.), właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (m.in. przedsiębiorcy, właściciele domków letniskowych) zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Wykaz podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej, uprawnionych do odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Bukowiec:
1. Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o., ul. Ciepła 4, 86 – 122 Bukowiec,
2. Spółka Komunalna „Błysk” Sp. z o.o., ul. Wyzwolenia 1, 86 – 120 Pruszcz,
3. Remondis Bydgoszcz S.A, ul. Inwalidów 45, 85 – 749 Bydgoszcz,
4. Przedsiębiorstwo Komunalne w Tucholi, ul. Świecka 68, 95 – 500 Tuchola.
Umowa powinna być zgodna z aktualnymi przepisami prawa tj. z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.) i zapisami uchwały nr XIII/83/19 Rady Gminy Bukowiec z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec. Przypominamy, że na terenie całego kraju obowiązuje segregacja odpadów komunalnych.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych.
W związku z powyższym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz art. 6 ust. 5a Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469) prosimy właścicieli nieruchomości do przedstawienia umowy w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Umowę należy okazać w Urzędzie Gminy w Bukowcu, pok. nr 13.
Przypominamy, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.
W sytuacji, gdy nieruchomość przeznaczona jest na cele mieszkaniowe oraz przeznaczona na działalność np. gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie ze złożoną deklaracją do Urzędu Gminy za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej oraz zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, za część dotyczącą nieruchomości niezamieszkałej, na której jest prowadzona działalność.
Zgodnie z art. 6j ust. 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałej.
Informujemy, że na podstawie art. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przeprowadzane będą kontrole właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (m.in. przedsiębiorcy, właściciele domków letniskowych) w zakresie posiadania umów na odbiór odpadów, zgodności postanowień umów z przepisami prawa i Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec oraz dowody uiszczania opłat za usługi odbioru odpadów lub inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków.
W przypadku braku udokumentowania prawidłowego sposobu realizacji wyżej wymienionych obowiązków, zastosowanie mają odpowiednio przepisy prawa w tym z art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.)