Uchwała nr IX/55/25 z dnia 12 lutego 2025 r.
UCHWAŁA NR IX/55/25
RADY GMINY BUKOWIEC
z dnia 12 lutego 2025 r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, poz. 1572, poz. 1907 i poz. 1940) oraz art. 6r ust. 3, 3a, 3c i 3d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399, poz. 1717), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu, uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się, że od właściciela nieruchomości zamieszkałych należy odebrać każdą ilość zebranych odpadów komunalnych.
§ 2. Określa się, że odbiór zebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie następował:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne:
a) dla obszarów zabudowanych budynkami wielolokalowymi zamieszkałymi – jeden raz na tydzień w okresie od kwietnia do października, a w pozostałych miesiącach jeden raz na 2 tygodnie,
b) dla obszarów zabudowanych budynkami jednorodzinnymi zamieszkałymi - jeden raz na 2 tygodnie;
2) odpady segregowane: papier, tektura, opakowania z papieru i tektury, metale, opakowania z metali, tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, szkło, opakowania ze szkła, opakowania wielomateriałowe, popiół – jeden raz na miesiąc;
3) bioodpady stanowiące odpady komunalne:
a) dla obszarów zabudowanych budynkami wielolokalowymi zamieszkałymi – jeden raz na tydzień w okresie od kwietnia do października, a w pozostałych miesiącach jeden raz na miesiąc,
b) dla obszarów zabudowanych budynkami jednorodzinnymi zamieszkałymi - jeden raz na 2 tygodnie w okresie od kwietnia do października, a w pozostałych miesiącach jeden raz na miesiąc,
4) odpady komunalne z cmentarzy – w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc.
§ 3. 1. Gmina organizuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
2. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych będzie udostępniony dla mieszkańców dwa razy w tygodniu w okresie od kwietnia do października, a w pozostałych miesiącach jeden raz w tygodniu; informacje o terminach i godzinach funkcjonowania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych będą przekazywane mieszkańcom w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
3. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych zapewnia bezpłatnie odbiór następujących odpadów komunalnych, zebranych w sposób selektywny:
1) odpadów segregowanych: papier, tekturę, opakowania z papieru i tektury, metale, opakowania z metali, tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, szkło, opakowania ze szkła, opakowania wielomateriałowe;
2) zużytych baterii i akumulatorów;
3) przeterminowanych leków;
4) odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
5) chemikaliów;
6) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
7) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
8) zużytych opon z gospodarstwach domowych;
9) odpadów budowlano – rozbiórkowych powstających w gospodarstwach domowych, z zastrzeżeniem, że ilość tych odpadów nie może przekroczyć 1 Mg/rok; ponadto wymaga się odrębnego wydzielenia gruzu budowlanego, tworzyw sztucznych, styropianu i odpadów niebezpiecznych;
10) bioodpadów;
11) tekstyliów i odzieży.
§ 4. 1. W przypadku niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK), właściciel nieruchomości może zgłosić powyższy fakt osobiście, w formie pisemnej (w tym na adres e-mail: odpady@bukowiec.pl) lub telefonicznie do Urzędu Gminy Bukowiec niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia zdarzenia.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 powinno zawierać:
1) datę zdarzenia;
2) dane właściciela;
3) adres nieruchomości, której dotyczy zdarzenie;
4) krótki opis zdarzenia.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.
§ 6. Traci moc uchwała nr XIII/84/19 Rady Gminy Bukowiec z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Kuj.- Pom. poz. 5964).
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uzasadnienie
Uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uaktualnić, dostosować do obowiązujących przepisów. Zmiany dotyczą wprowadzenia wszystkich kategorii, rodzajów odpadów komunalnych, które powinny być zbierane i odbierane od mieszkańców, zgodnie z zapisami art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2025 r. poz. 666 z dnia 2025-02-14
Załączniki: