Uchwała nr IX/53/25 z dnia 12 lutego 2025 r.
UCHWAŁA NR IX/53/25
RADY GMINY BUKOWIEC
z dnia 12 lutego 2025 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bukowiec i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, poz. 1572, poz. 1907 i poz. 1940) oraz art. 59 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, poz. 1572, poz. 1717, poz. 1756 i poz. 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bukowiec i jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazanie organu uprawnionego do udzielania tych ulg.
§ 2. Przepisów uchwały nie stosuje się do należności, których zasady i tryb umarzania, odraczania terminu płatności oraz rozkładania na raty regulują odrębne przepisy.
§ 3. 1. Należności pieniężne przypadające Gminie Bukowiec lub jej jednostkom podległym mogą być umarzane w całości z urzędu w przypadku wystąpienia przynajmniej jednej z okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.
2. W przypadku wystąpienia okoliczności, o której mowa w art. 56 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych umorzenie należności może nastąpić w całości lub w części na wniosek dłużnika lub z urzędu.
§ 4. W przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności pieniężne mogą zostać umorzone (w całości lub w części) tylko wtedy, gdy warunki zastosowania ulgi zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
§ 5. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub proporcjonalnie do umorzonej części należności.
§ 6. Od należności, których spłatę odroczono lub rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za okres od daty udzielenia ulgi do upływu terminu spłaty.
§ 7. 1. Okres odroczenia terminu zapłaty należności cywilnoprawnych nie może być dłuższy niż 12 miesięcy licząc od dnia złożenia wniosku;
2. Należności cywilnoprawne mogą być rozłożone na raty miesięczne;
3. Okres rozłożenia należności na raty nie może być dłuższy niż 24 miesiące, licząc od dnia udzielenia ulgi.
§ 8. 1. Wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności pieniężnych zobowiązany składa uprawnionemu organowi.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) imię i nazwisko (nazwę) oraz adres wnioskującego;
2) tytuł powstania należności;
3) określenie rodzaju wnioskowanej ulgi;
4) szczegółowe informacje dotyczące występowania przesłanek uzasadniających udzielenie ulgi;
5) opis aktualnej sytuacji materialnej i finansowej oraz sytuacji rodzinnej w przypadku osób fizycznych;
6) proponowane warunki i terminy spłaty - w przypadku ubiegania się o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty.
3. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty, które potwierdzą okoliczności w nim opisane.
4. Wierzyciel dokonuje weryfikacji wniosku w zakresie jego kompletności.
5. W przypadku stwierdzenia, iż wniosek zawiera braki formalne, uprawniony organ wzywa dłużnika do ich uzupełnienia określając 7 dniowy termin, w którym uzupełnienie powinno być dokonane.
6. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
7. W przypadku określonym w ust.6 uprawniony organ zawiadamia dłużnika w formie pisemnej o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
8. Udzielenie ulgi należy poprzedzić postępowaniem, które wykaże, czy występują przesłanki do zastosowania ulgi. W szczególności istotne jest ustalenie czy występują przesłanki ważnego interesu dłużnika lub interesu publicznego.
§ 9. 1. Jeżeli o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, udzielone dofinansowanie - w zakresie w jakim dotyczy tej działalności - stanowić będzie pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, a jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych odpowiednio w:
1) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023); albo
2) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym 9 Dz. U. UE L Nr 352 z 24.12.2013 r., S. 9, z późn. zm.); lub
3) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 190, str. 45 z późn. zm.).
2. Podmiot ubiegający się o udzielenie pomocy de minimis, z uwzględnieniem warunków, o których mowa w rozporządzeniu wskazanym w § 9 ust. 1 pkt 1), zobowiązany jest dołączyć:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40 z późn. zm.).
3. Podmiot ubiegający się o udzielenie pomocy de minimis, z uwzględnieniem warunków, o których mowa w rozporządzeniu wskazanym w § 9 ust. 1 pkt 2) i 3), zobowiązany jest dołączyć:
1) dokumenty określone w art. 37 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 z późn. zm.);
2) informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. z 2010r. Nr 121, poz. 810).
4. Pomoc de minimis będzie udzielana w okresie obowiązywania rozporządzeń, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-3
§ 10. Do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności o których mowa w niniejszej uchwale, uprawniony jest Wójt Gminy Bukowiec.
§ 11. Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności w całości lub części należności na raty następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli Wójta Gminy Bukowiec, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
§ 12. Traci moc uchwała nr XLII/270/14 z dnia 23 września 2014 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bukowiec i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. poz. 2604).
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uzasadnienie
Zmiana uchwały wynika z dostosowania zapisów do nowego brzmienia rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
Zgodnie z art. 59 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zmianami), w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności o charakterze cywilnoprawnym przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała ta pozwoli na uporządkowanie i ujednolicenie w Gminie Bukowiec postępowań w sprawach umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny. Projekt uchwały podlegał konsultacjom z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2025 r. poz. 664 z dnia 2025-02-14
Załączniki: