Uchwała nr IV/32/2003 z dnia 20 marca 2003
Uchwała nr IV/32/2003
Rady Gminy Bukowiec
z dnia 20 marca 2003
w sprawie: uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok
Na podstawie art. 41, ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1372) i art. 18, ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806)
Rada Gminy uchwala:
§ 1
Uchwalić Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy
Przewodniczący Rady Gminy
Czesław Wszołek
U z a s a d n i e n i e:
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Zobowiązuje gminy do prowadzenia zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, który został zatwierdzony przez komisje problemowe Rady Gminy oraz Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr IV/32/2003
Rady Gminy Bukowiec
z dnia 20 marca 2003 r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
na 2003 rok
WSTĘP
Niniejszy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest szóstym z kolei uchwalanym przez Radę Gminy po nowelizacji w 1996 r. ustawy z dnia
26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Nowela ta, po raz pierwszy w swej historii stworzyła zintegrowany i komplementarny system organizacji wszelkich przedsięwzięć w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Wnioski wynikające z poprzednich lat doświadczeń gminy owocują sukcesywnym doskonaleniem form i metod działań profilaktycznych oraz służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych w gminie.
Zadania własne gminy wynikające z powołanej wyżej ustawy to prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w szczególności :
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
4) ustalanie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami,
5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Zasady wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
Wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami odbywa się na zasadach określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz na podstawie poniższych postanowień:
1) Tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu i kontrolowanemu spożywaniu alkoholu, poprzez ustalenie następujących zasad sprzedaży napojów alkoholowych:
a) punkty sprzedaży alkoholu nie mogą znajdować się w placówkach oświatowo – wychowawczych, obiektach kultu religijnego i służby zdrowia oraz sportowych, bądź też w odległości utrudniającej ich funkcjonowanie,
b) w ramach ustalonego przez Radę Gminy limitu punktów sprzedaży napojów alkoholowych, preferować sprzedaż napojów o zawartości do 18% alkoholu,
c) sprzedaż napojów alkoholowych może odbywać się jedynie w godzinach otwarcia placówki.
2) Organizowanie doraźnych kontroli przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zasad sprzedaży napojów alkoholowych określonych w ustawie i aktach prawa miejscowego.
3) Inspirowanie służby zdrowia, placówek oświatowych i upowszechniania kultury do systematycznych działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki i wiedzy o chorobie alkoholowej.
– 2 –
4) W przypadku wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz piwa w punkcie położonym w odległości mniejszej niż 100 m od placówek i obiektów wymienionych w pkt 1 lit. a, należy uzyskać zgodę mieszkańców sołectwa, wyrażoną w formie uchwały.
I. CHARAKTERYSTYKA GMINY BUKOWIEC
Gmina Bukowiec jest położona w południowo-zachodniej części powiatu świeckiego. Najbliższym ośrodkiem miejskim jest Świecie, oddalone od centrum gminy o 18 km.
Od siedziby Wojewody – miasta Bydgoszczy, dzieli miejscowości średnio o 55 km.
Gmina zajmuje obszar 11.100 ha., a na dzień 31 grudnia 2002 r. zamieszkiwało ją 5.201 stałych mieszkańców.
Obszar gminy podzielony jest administracyjnie na 16 miejscowości. Na podstawie Uchwał Rady Gminy utworzonych zostało 13 sołectw, jako jednostek pomocniczych gminy.
Z roku na rok poprawia się poziom infrastruktury w gminie – zwodociągowanie w 99%, stelefonizowanie w 61%. Od 1997 r. gmina realizuje zadania mające na celu skanalizowanie miejscowości o zwartej zabudowie – kolektorem o długości ponad 12 km odprowadzane są do oczyszczalni w Świeciu, ścieki z m. Przysiersk i Bukowiec i podłączono do tego kolektora osiedla mieszkaniowe w m: Gawroniec, Poledno, Budyń i Kawęcin oraz planuje się podłączyć
m. Różanna i Plewno. Gmina Bukowiec ma charakter typowo rolniczy – większość mieszkańców utrzymuje się z pracy w rolnictwie. Dominują indywidualne gospodarstwa rolne – jest ich 540,
1 Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna a na gruntach byłych państwowych gospodarstw rolnych gospodaruje obecnie 5 podmiotów. Działalność gospodarczą na własny rachunek – inną niż rolnicza – prowadzą 153 podmioty, co stanowi 93% w stosunku do stanu w roku ubiegłym.
1. Diagnoza problemów:
Limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych ustalony przez Radę Gminy wynosi 20 oraz 5 punktów sprzedaży napojów zawierających pow. 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Ustalony limit nie obejmuje sprzedaży piwa. Wg stanu na dzień 31 grudnia 2002 r., w gminie funkcjonowało ogółem 27 punktów sprzedaży napojów alkoholowych z czego: 21 punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (wzrost o 10%) i 2 punkty sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Napoje o zawartości alkoholu powyżej 18% sprzedawane
są w 11 punktach sprzedaży detalicznej i w 1 punkcie gastronomicznym od 2003 roku. W 2002 r. wydano jedną decyzję o cofnięciu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
1). Na terenie gminy obowiązek szkolny realizuje 469 uczniów w szkołach podstawowych w Bukowcu, Różannie i Przysiersku oraz 243 uczniów gimnazjum (105% stanu z roku ubiegłego). Ponadto dzieci 6 – letnie objęte są programem przygotowania do nauki szkolnej, który to program realizowany jest w dwóch przedszkolach oraz w dwóch oddziałach zerowych działających przy szkołach podstawowych, łącznie 85 dzieci (92% stanu z roku ubiegłego).
2). W gminie Bukowiec, na dzień 31.12.2002 r., zarejestrowanych jest 622 bezrobotnych, z czego 453 osób jest bez prawa do zasiłku.
3). Na podstawie danych Rewiru Dzielnicowych w Bukowcu w sprawie naruszenia porządku publicznego i stosowania przemocy w rodzinie pod wpływem alkoholu prowadzono następujące
sprawy: interwencje publiczne i domowe, odstawienia do izby wytrzeźwień, znęcanie się nad rodziną. Liczba interwencji jest na poziomie roku ubiegłego co nie sugeruje w tej dziedzinie wysokiego wskaźnika wykroczeń.
4). Z danych uzyskanych od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bukowcu 31 rodzin tj. 141 osób z problemami alkoholowymi skorzystało z pomocy społecznej w formie pieniężnej lub w naturze.
– 3 –
5). Do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wpłynęło 6 w sprawach nadużycia alkoholu powodujących rozkład życia rodzinnego z tego 5 osób skierowano do Gminnego Punktu Konsultacyjnego dla Osób z Problemem Alkoholowym.
Wymienione wyżej sytuacje i dane mogą powodować różne niekorzystne zjawiska społeczne.
Największe zagrożenia to:
– powiększające się bezrobocie, które powoduje zubożenie społeczeństwa i wpływa na wybór
dalszej przyszłości dla młodzieży – szkoły zawodowe aby móc jak szybko zarobkować, bo nie ma finansowych możliwości dalszego kształcenia się,
– alkoholizm w rodzinie, który powoduje nieprawidłowości w funkcjonowaniu życia rodzinnego,
– przemoc i agresja w stosunkach międzyludzkich,
– obniżenie poziomu życia kulturalnego i niski status socjokulturowy,
– niewydolność wychowawcza rodziców a także brak reguł w wychowaniu i opiece nad dziećmi,
– problemy emocjonalne wieku dojrzewania, negatywne wzorce lansowane przez „Masmedia” – przemoc, agresja, brak pozytywnych wzorców,
– zagrożenia XXI wieku – uzależnienia od narkotyków, leków i uzależnienia mechaniczne- komputer.
Zasoby Gminy.
Do realizacji zadań nałożonych przez ustawodawcę na samorząd w dziedzinie profilaktyki i rozwiązywania problemów wynikających z różnych form uzależnień, gmina powołała:
1. Pełnomocnika Wójta ds. realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2. Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie :
Pani Anita Kulikowska – Przewodnicząca,
Pan Zbigniew Bąk – Zastępca Przewodniczącej,
Pan Piotr Łakomski – członek komisji,
Pani Bernadeta Kiełpińska – członek komisji,
Pani Mirosława Szmańda – członek komisji,
3. Ponadto współdziała się i współpracuje z następującymi instytucjami i stowarzyszeniami:
a) szkoły podstawowe i gimnazjum w których w ramach przygotowywania kadry pedagogicznej do realizowania w szkołach programów profilaktyczno-wychowawczych przeszkolono:
– 14-tu nauczycieli do realizowania programu p.n. „Drugi Elementarz czyli Program 7 Kroków”
– 42 nauczycieli do realizowania programu p.n. „Spójrz inaczej”
– 20-stu nauczycieli do realizacji programu „Spójrz inaczej na agresję” ,
– 18 -stu nauczycieli ukończyło warsztaty „Rola zabawy w zajęciach profilaktycznych”.
b) wykwalifikowani specjaliści – terapeuta, psycholog i prawnik,
c) Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
d) Samodzielnym Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej – Gminną Przychodnią w Bukowcu,
e) Parafie Rzymsko-Katolickie w Bukowcu, Przysiersku i Polskich Łąkach,
f) Parafialny Zespół „Caritas” stowarzyszający ludzi niosących pomoc najuboższym,
g) osobami działającymi przy Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy – pełnomocnik wojewody a także z organizacjami działającymi przy Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.
II. PLAN DZIAŁANIA
Głównym zadaniem gminy jest podejmowanie wszelkich działań i decyzji służących profilaktyce i rozwiązywaniu problemów wynikających z uzależnień. Na ten cel przeznacza się środki finansowe pozyskane z pobieranych opłat za wydawanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
1) W zakresie zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i udzielania pomocy rodzinom, w których występują problemy
– 4 –
alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie – kontynuacja działalności Punktów Konsultacyjnych. I tak od września 1998 r.
pracuje Gminny Punkt Konsultacyjny dla Osób z Problemem Alkoholowym i Członków ich Rodzin. Punkcie zatrudniony jest doświadczony instruktor terapii uzależnień, który dyżuruje raz w tygodniu tj. w piątki.
Od marca 1999 r. rozpoczął działalność Gminny Punkt Pomocy Psychologicznej i Prawnej dla Rodzin Dotkniętych Chorobą Alkoholową. Porad udzielają psycholog kliniczny oraz prawnik, którzy dyżurują raz w miesiącu tj. w ostatni poniedziałek każdego miesiąca. Oba punkty zlokalizowane są w Gminnej Przychodni w Bukowcu.
2) W zakresie prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży planuje się :
– realizację programów profilaktyczno- wychowawczych w placówkach oświatowo – wychowawczych szkołach w ramach ogólnego programu wychowawczego danej placówki a także programy, które realizowane będą w czasie wolnym od nauki ,
– prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród młodzieży szkolnej poprzez udział
w ogólnopolskiej profilaktycznej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” ,
– w ramach funkcjonowania Świetlicy Środowiskowej w Szkole Podstawowej w Różannie a także w nowo powstałej w miejscowości Poledno, planuje się prowadzenie różnych form profilaktyki zajęciowej, opieki nad dziećmi, pomoc w odrabianiu lekcji, wyrównywanie szans dla dzieci ze środowisk „popegeerowskich” itp.,
– planuje się organizację wypoczynku dla dzieci – „zielonej szkoły” podczas którego realizowane będą programy profilaktyczno – wychowawcze oraz finansowanie dopłat do wyżywienia, dofinansowanie wyjazdów na zajęcia poza teren placówki np.do kina, teatru, pleneru,
– propagowanie idei trzeźwego stylu życia oraz prowadzenia działalności informacyjnej na temat wiedzy o chorobie alkoholowej i uzależnieniach od narkotyków, poprzez organizowanie imprez masowych.
– rozwijanie edukacji publicznej i szkolenie przedstawicieli różnych zawodów – udział w finansowaniu szkoleń dla kadry pedagogicznej, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych osób współpracujących w dziedzinie profilaktyki,
– prowadzenie świetlic opiekuńczo – wychowawczych i Gimnazjum,
– wspieranie i dofinansowywanie różnych form zajęć promujących trzeźwy i zdrowy styl życia młodzieży np. tworzenie miejsc do uprawiania sportu, zabawy i wypoczynku,
– powołanie zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, skupiającego specjalistów
przygotowanych do skutecznego zajmowania się ta problematyką,
– konsultacja wykwalifikowanego terapeuty uzależnień z palcówkami oświatowo – wychowawczymi oraz rodzicami.
– zakupy materiałów związanych z realizacją w/w zadań oraz prenumerata czasopism.
3) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, poprzez :
– udzielenie dotacji dla Parafialnego Zespołu „Caritas” w Bukowcu na zorganizowanie kolonii letnich,
– finansowanie Telefonu Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, jako formy wsparcia dla osób mających problem z przemocą pod wpływem alkoholu i narkotyków,
tzw. „pomocą trzeźwą”, przemocą wobec dzieci, przemocą ekonomiczną, przemocą z podejrzeniem choroby psychicznej,
Sprawy Końcowe
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych” Ustalić zryczałtowane wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Komisją” w następujących wysokościach:
1) dla Przewodniczącego Komisji – 100,- zł za każde posiedzenie Komisji lub Zespołu Problemowego.
2) dla członków Komisji – 66,- zł za każde posiedzenie Komisji lub Zespołu Problemowego.