Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zarządzenie nr 64/23 z dnia 17 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE NR 64/23
WÓJTA GMINY BUKOWIEC
z dnia 17 sierpnia 2023 r.

w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1. Celem niniejszego Zarządzenia jest uregulowanie zasad postępowania Gminy Bukowiec w związku z przekazywanymi przez banki informacjami o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego osób zmarłych, dla których Gmina Bukowiec była ostatnim miejscem zamieszkania i związana z tym możliwość nabycia spadków przez Gminę Bukowiec po zmarłych posiadaczach rachunku bankowego.

§ 2. Wszczęcie procedury następuje na podstawie pisemnej informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego, przekazanej Gminie Bukowiec przez bank zgodnie z art. 111c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r., poz. 2324 ze zm.).

§ 3. 1. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w §2, wyznaczony pracownik Referatu Finansów i Rachunkowości Urzędu Gminy w Bukowcu wprowadza do rejestru informacje przekazane z banków o możliwości nabycia spadku wraz z informacją o wysokości środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym zmarłego.
2. Czynności mające na celu nabycie spadku na rzecz Gminy Bukowiec podejmowane są w przypadku, gdy środki na rachunku bankowym zmarłego są wyższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego, tj. przekraczają kwotę 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100).
3. W przypadku spełnienia przesłanki określonej w ust.2, podejmuje się następujące czynności:
1) sprawdza czy informacja banku zawiera dane identyfikujące posiadacza rachunku, tj. imię i nazwisko, nr PESEL – w razie potrzeby występuje do banku o uzupełnienie brakujących danych;
2) sprawdza czy Gmina Bukowiec była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku;
3) sprawdza w elektronicznym rejestrze spadków czy było przeprowadzone postępowanie spadkowe po zmarłym;
4) występuje z wnioskiem o udostępnienie informacji na temat osób spokrewnionych z posiadaczem rachunku bankowego, a tym samym uprawnionych do dziedziczenia po zmarłym przed Gminą Bukowiec;
5) pozyskuje informacje do osób, o których mowa w pkt. 4, o podanie informacji czy podjęły one bądź czy zamierzają podjąć działania dotyczące nabycia bądź odrzucenia spadku po zmarłym.

§ 4. Procedura zostaje zakończona, gdy zajdzie co najmniej jedna z następujących przesłanek:
1) bank nie przekaże danych pozwalających na identyfikację zmarłego posiadacza rachunku bankowego;
2) Gmina Bukowiec nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku bankowego;
3) środki zgromadzone na rachunku bankowym zmarłego są niższe niż kwota wymieniona w § 3 ust. 2;
4) w elektronicznym rejestrze spadkowym widnieje informacja o przeprowadzonym postpowaniu spadkowym;
5) zmarły posiadacz rachunku bankowego ma spadkobierców uprawnionych do dziedziczenia przed Gminą Bukowiec;
6) osoby uprawnione do dziedziczenia przed Gminą Bukowiec przekazały informacje o podjęciu działań mających na celu nabycie spadku po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.

§ 5. W przypadku braku negatywnych przesłanek określonych w § 4, pracownik Referatu Finansów i Rachunkowości występuje do właściwego sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy Bukowiec po zmarłym posiadaczu rachunku.

§ 6. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Bukowiec.

§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega obwieszczeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.

Wójt Gminy

/-/ mgr Adam Licznerski

Uzasadnienie

Celem niniejszego zarządzenia jest uregulowanie zasad postępowania Gminy w związku z przekazywanymi przez banki informacjami, o których mowa w art. 11lc ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, tj. o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego osoby zmarłej, dla której Gmina była ostatnim miejscem zamieszkania i związaną z tym możliwością nabycia przez Gminę spadku po Spadkodawcy.
Wskazany próg kwotowy w § 2 ust. 1 wynika z szacunkowej kalkulacji kosztów, ponoszonych w celu uzyskania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku i ustalenia masy spadku.

Wójt Gminy

/-/ mgr Adam Licznerski

Załączniki


PDFZarządzenie nr 64/23 - skan (486,07KB)
 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego