Zarządzenie nr 18/16 z dnia 31 marca 2016 r.
ZARZĄDZENIE NR 18/16
WÓJTA GMINY BUKOWIEC
z dnia 31 marca 2016 r.
w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Bukowiec.
Na podstawie art. 30 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015r. poz. 1515 ze zm.), oraz art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1. Ustala się podstawowe normy zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych i sprzętu silnikowego, na podstawie:
1) zarządzenia nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008 roku w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
2) danych producenta z instrukcji obsługi urządzenia;
3) udokumentowanych analiz zużycia.
§ 2. W celu zapewnienia racjonalnej i oszczędnej gospodarki zużycia paliw płynnych
w eksploatowanych pojazdach samochodowych oraz pracy sprzętu napędzanego silnikami spalinowymi biorących udział w akcjach ratowniczych, zwalczaniu klęsk żywiołowych, innych interwencjach, manewrach, ćwiczeniach, wyjazdach (przewozach) gospodarczych i innych wyjazdach zleconych (przewozach towarowych i osobowych) wprowadza się:
1) normy zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
2) normy zużycia paliw płynnych dla sprzętu silnikowego, będącego w dyspozycji OSP, wymienionego w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3. Wprowadza się następujące zasady rozliczania zużycia paliw płynnych w pojazdach samochodowych i w sprzęcie z napędem silnikowym, obowiązujących w jednostkach OSP, są karty drogowe pojazdów samochodowych i karty pracy sprzętu silnikowego:
1) rozliczenie pracy i zużycia paliwa samochodów oraz sprzętu silnikowego odbywa się na podstawie kwartalnych kart drogowych pojazdów samochodowych i kwartalnych kart pracy sprzętu silnikowego, rejestrowanych i wydawanych w Urzędzie Gminy. Karty drogowe pojazdów samochodowych i karty pracy sprzętu silnikowego za dany kwartał należy zwracać do Urzędu Gminy najpóźniej do 5-go dnia miesiąca rozpoczynającego następny kwartał;
2) zakup paliw płynnych do pojazdów i sprzętu silnikowego powinien być odnotowany w karcie drogowej pojazdu i karcie pracy sprzętu silnikowego. Zakupu dokonuje kierowca pojazdu po uzgodnieniu z pracownikiem UG;
3) w rozliczeniu ilości zużytych paliw płynnych należy zaokrąglić do 0,1 litra;
4) w karcie drogowej pojazdu i w karcie pracy sprzętu silnikowego należy wpisywać wszystkie wyjazdy, rozruchy pojazdów i sprzętu oraz pracę sprzętu silnikowego;
5) karty drogowe pojazdu oraz karty pracy sprzętu silnikowego potwierdza każdorazowo dowódców akcji ratowniczo-gaśniczej lub dysponent-dowódca;
6) karty należy prowadzić starannie, tak aby wszystkie wpisy były czytelne;
7) ustala się możliwość uwzględnienia w rozliczeniu zużycia paliw płynnych podczas akcji ratowniczych i innych interwencji, pracy silnika samochodu na postoju, w następujących uzasadnionych przypadkach:
a) oświetlenie terenu akcji ratowniczej i innej interwencji prowadzonej w porze nocnej,
b) ogrzewanie kabiny kierowcy i załogi podczas akcji ratowniczej i innej interwencji prowadzonej w okresie niskich temperatur,
c) podtrzymania właściwej ciepłoty silnika w czasie udziału w akcji ratowniczej i innej interwencji w okresie ujemnych temperatur,
d) używania sygnałów alarmowych do ostrzegania o występującym zagrożeniu i niebezpieczeństwie dla użytkowników dróg i ludności;
8) rozruchy pojazdów należy ograniczyć do jednego rozruchu na dwa tygodnie, przy czym rozruchu nie wykonuje się, jeżeli w tym okresie silnik był uruchamiany w innym celu;
9) rozruchy sprzętu silnikowego wykonuje się przynajmniej raz w miesiącu, przy czym rozruchu nie wykonuje się w przypadku używania sprzętu w danym miesiącu;
10) ustalone w tabeli normy można skorygować dodatkami w następujących przypadkach:
a) jazdy alarmowej do akcji ratowniczej – do 8% normy,
b) używania pojazdu w trudnych warunkach pracy w okresie zimowym – do 10% normy,
c) jazdy po drogach błotnistych, bezdrożach, leśnych – do 30% normy;
11) Łącznie suma zwiększenia normy podstawowej zużycia paliwa nie może przekroczyć 30% tej normy;
12) Za prawidłowe prowadzenie kart odpowiada upoważniona osoba z danej jednostki OSP.
§ 4. Dla zapewnienia stałej gotowości operacyjnej pojazdów samochodowych i sprzętu silnikowego należy:
1) po każdym powrocie pojazdu z trasy (akcji) należy sprawdzić stan paliwa. W przypadku stwierdzenia zużycia paliwa o co najmniej 20% należy uzupełnić stan paliwa w zbiorniku;
2) dopuszcza się posiadanie na stanie jednostek OSP niewielkiego zapasu paliw płynnych.
§ 5. Wykonanie zarządzenia powierzam inspektorowi ds. wojskowych, OC, zarządzania kryzysowego i ochrony przeciwpożarowej.
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 2016 r.
Wójt Gminy
/-/ mgr Adam Licznerski
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej w art. 32 ust. 2 stwierdza, że „koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust.1”.
Gotowość bojowa to również zakup paliwa do eksploatacji samochodów pożarniczych i sprzętu silnikowego, używanego przez ochotnicze straże pożarne do akcji ratowniczo-gaśniczych i innych zagrożeń.
Dlatego w celu prowadzenia prawidłowego rozliczania kosztów zużycia paliwa należało wydać stosowne zarządzenie.
Wójt Gminy
/-/ mgr Adam Licznerski