Uchwała nr XXVI/170/17 z dnia 17 lutego 2017 r.
UCHWAŁA NR XXVI/170/17
RADY GMINY BUKOWIEC
z dnia 17 lutego 2017 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych na terenie Gminy Bukowiec przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego organy publicznych oraz niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania oraz terminu i sposobu ich rozliczenia
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 i poz. 1579) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, poz. 1010, poz. 1954, poz. 1985 i poz. 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) uchwala się, co następuje:
§ 1. Określa się tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz zakres i tryb kontroli ich wykorzystania dla publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Bukowiec lub osoby fizyczne oraz niepublicznych:
1) przedszkoli;
2) innych form wychowania przedszkolnego (punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego).
§ 2. 1. Przedszkola publiczne prowadzone przez osoby prawne inne niż Gmina Bukowiec lub osoby fizyczne, otrzymują na każdego ucznia z budżetu Gminy Bukowiec dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7.
2. Przedszkola niepubliczne, niebędące przedszkolami specjalnymi, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1b, ustawy o systemie oświaty, otrzymują na każdego wychowanka z budżetu Gminy Bukowiec dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7.
3. Przedszkola niepubliczne, niebędące przedszkolami specjalnymi, które nie spełniają warunków określonych w art. 90 ust. 1b, ustawy o systemie oświaty, otrzymują na każdego wychowanka z budżetu Gminy Bukowiec dotację w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7.
4. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna prowadząca wychowanie przedszkolne w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, otrzymują na każdego wychowanka objętego tą formą wychowania przedszkolnego, dotację z budżetu Gminy Bukowiec w wysokości równej 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7
5. Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadząca wychowanie przedszkolne w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, spełniającej wymagania określone w art. 90 ust. 1c ustawy o systemie oświaty, otrzymują dotację z budżetu Gminy Bukowiec na każdego wychowanka objętego tą formą wychowania przedszkolnego w wysokości równej 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7.
6. Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadząca wychowanie przedszkolne w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, niespełniające warunków określonych w art. 90 ust. 1c ustawy o systemie oświaty, otrzymują na każdego wychowanka objętego tą formą wychowania przedszkolnego z budżetu Gminy Bukowiec dotację w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Bukowiec, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. Dotacja na każdego wychowanka niepełnosprawnego przedszkola i innej formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w ust. 1-6, z budżetu Gminy Bukowiec, udzielona będzie w wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego wychowanka przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Bukowiec.
§ 3. 1. Dotacji udziela się na wniosek osób prowadzących jednostki oświatowe, o których mowa w § 1, zawierający planowaną liczbę wychowanków, złożony w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, służący zaplanowaniu dotacji w budżecie, z zastrzeżeniem ust. 3. Wzór wniosku określa załącznik nr 1.
2. Dotacje, o których mowa w ust. 1 przekazywane są w 12 częściach w terminach określonych w art. 90, ust. 3c ustawy na rachunek bankowy podany we wniosku o udzielenie dotacji.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1, zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
4. Podmioty oświatowe, o których mowa w § 2 ust. 2-3, 5-6 uchwały, otrzymują dotacje jedynie pod warunkiem złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
5. Warunku, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się do niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, wymienionych w § 2 ust. 2 i ust. 5 – w roku, w którym dotacja została przyznana w drodze otwartego konkursu ofert.
§ 4. Osoba prowadząca dotowane podmioty składa w terminie do 10 dnia każdego miesiąca w Zespole Obsługi Oświaty w Bukowcu informację o faktycznej liczbie wychowanków przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego według stanu na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca.
§ 5. 1. Osoba prowadząca przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, jest obowiązana przekazać do Zespołu Obsługi Oświaty w Bukowcu pisemne rozliczenie przyznanej dotacji za okres od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji – w terminie do 31 stycznia roku następnego.
2. Wzór rozliczenia dotacji stanowi załącznik nr 3 do uchwały.
3. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.
§ 6. 1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli faktycznej liczby wychowanków dotowanego podmiotu i prawidłowości wykorzystania dotacji.
2. Kontrola obejmuje:
1) zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji, miesięcznej informacji o liczbie wychowanków i w rozliczeniach dotacji – na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, ilości dowodów wpłat czesnego i umów o nauczanie wychowanków;
2) prawidłowość wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 80 ust. 3d i 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty – na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej.
§ 7. 1. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Zespołu Obsługi Oświaty w Bukowcu na podstawie imiennego upoważnienia Wójta Gminy Bukowiec.
2. Upoważnienie zawiera:
1) oznaczenie organu, datę i miejsce wystawienia;
2) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
3) imiona i nazwiska oraz stanowiska upoważnionych pracowników;
4) określenie nazwy kontrolowanego podmiotu i organu prowadzącego;
5) określenie zakresu kontroli;
6) datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli;
7) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska i funkcji.
3. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowany podmiot telefonicznie lub pisemnie – nie później niż na 3 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.
4. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce oraz w obecności pracowników tej jednostki.
5. W przypadku nieposiadania dokumentów, objętych kontrolą w siedzibie podmiotu kontrolowanego, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującym dokumenty w miejscu, o których mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym – nie później jednak niż w terminie 7 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.
6. Kontrolujący mają prawo wglądu do dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 2 uchwały oraz do dokonywania z niej odpisów i kserokopii. Kserokopie służące jako załącznik do protokołu kontroli powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby reprezentujące kontrolowane podmioty.
7. W razie potrzeby kontrolujący mogą występować do organu prowadzącego kontrolowany podmiot lub do jego dyrektora o udzielanie wyjaśnień, sporządzanie obliczeń i zestawień w zakresie wykorzystania dotacji.
8. Dokumenty okazane przez kontrolowanego i sprawdzane na kontroli podlegają parafowaniu przez kontrolujących.
§ 8. 1. Z przeprowadzenia kontroli sporządza się protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) nazwę kontrolowanego podmiotu w pełnym brzmieniu i jej adres;
2) wskazanie osoby prowadzącej;
3) imiona, nazwiska i stanowiska służbowe przeprowadzających kontrolę;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
5) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
6) imię i nazwisko osoby reprezentującej kontrolowany podmiot i osoby pełniącej funkcję głównego księgowego;
7) opis dokonanych ustaleń faktycznych;
8) opis stwierdzonych nieprawidłowości z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków;
9) opis dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych dowodów;
10) informację o sporządzonych załącznikach stanowiących dowody w stosunku do ustaleń protokołu kontroli;
11) informację o powiadomieniu przedstawiciela kontrolowanego podmiotu o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w terminie 3 dni od daty jego otrzymania pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy;
12) dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informację o doręczeniu jednego egzemplarza osobie reprezentującej kontrolowany podmiot;
13) podpisy osób kontrolujących oraz przedstawiciela kontrolowanego i głównego księgowego.
§ 9. 1. Jeżeli osoba reprezentująca kontrolowany podmiot odmawia podpisania protokołu – protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.
2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.
3. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.
4. Osoba reprezentująca kontrolowany podmiot może zgłosić Wójtowi Gminy Bukowiec w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.
§ 10. 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi, Wójt Gminy Bukowiec w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 9 ust. 4, kieruje do kontrolowanego podmiotu wystąpienie pokontrolne wzywające do zwrotu całości lub części przekazanej dotacji.
2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Wójt Gminy Bukowiec uwzględni wyjaśnienia, o których mowa w § 9 ust. 4.
3. W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w ustalonym terminie organ dotujący wyda decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.
§ 11. Traci moc uchwała nr XXV/163/17 Rady Gminy Bukowiec z dnia 30 stycznia 2017 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych na terenie Gminy Bukowiec przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego organy publicznych oraz niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania oraz terminu i sposobu ich rozliczenia (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego poz. 582).
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Janusz Gerke
Uzasadnienie
Ustawa o systemie oświaty nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek dotowania przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne. Jednocześnie upoważnia samorząd do ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji.
Zgodnie z art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany został do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając, w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin sposób rozliczenia dotacji.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Janusz Gerke
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2017 r. poz. 791 z dnia 2017-02-21
Załączniki