Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała nr XLIV/294/18 z dnia 31 sierpnia 2018 r.

UCHWAŁA NR XLIV/294/18
RADY GMINY BUKOWIEC
z dnia 31 sierpnia 2018 r.

w sprawie zasad, trybu postępowania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej udzielanej spółkom wodnym z budżetu Gminy Bukowiec

Na podstawie art. 443 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566, poz. 2180 oraz z 2018 r. poz. 650 i poz. 710), art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000, poz. 1349 i poz. 1432) uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się zasady udzielania ze środków budżetu Gminy Bukowiec dotacji celowych, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania, spółkom wodnym na zadania związane z bieżącym utrzymaniem wód i urządzeń wodnych znajdujących się na terenie Gminy Bukowiec, na wykonanie, eksploatację, konserwację oraz remont tych urządzeń w celu zachowania ich funkcji.

§ 2. 1. Spółka Wodna może otrzymać dotację z budżetu Gminy Bukowiec na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych będących w zarządzie spółki oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.
2. W przypadku ubiegania się przez spółkę wodną o dotację na prowadzoną działalność, umożliwiającą osiągnięcie zysku netto, o której mowa w art. 441 ust. 2 ustawy – Prawo wodne (Dz. U. 2017 r. poz. 1566 ze zm.), udzielone dofinansowanie będzie stanowić pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE z 2013 r. L 352).
3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomoc de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych lub tego samego środka finasowania ryzyka.
4. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą może uzyskać pomoc, o której mowa w ust. 2, jeżeli wartość pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej prze ten podmiot w okresie bieżącego roku oraz dwóch poprzednich lat kalendarzowych, nie przekracza 200 000 euro.
5. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie może otrzymać pomocy de minimis, jeżeli otrzymał inną pomoc niż de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych lub z tego samego środka finansowania ryzyka, a łączna kwota pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy lub kwotę pomocy dla konkretnego przeznaczenia ustaloną w rozporządzeniu w sprawie włączeń grupowych lub decyzji komisji.
6. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 2 podmiot zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, w tym zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie Wnioskodawca otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 lat poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczeń o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczeń o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.).

§ 3. Udziela się dotacji w wysokości 95% kosztów wykonania zadania, jednak nie więcej niż kwota zaplanowana na ten cel w budżecie Gminy Bukowiec na dany rok budżetowy.

§ 4. 1. Ubieganie się o pomoc finansową, o której mowa w § 2 następuje na podstawie pisemnego wniosku spółki wodnej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać:
1) pełną nazwę wnioskodawcy;
2) adres wnioskodawcy;
3) aktualny dokument rejestrowy;
4) numer rachunku bankowego wnioskodawcy;
5) dane osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy;
6) wysokość wnioskowanej dotacji;
7) szczegółowy opis zadania;
8) termin i miejsce realizacji zadania;
9) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania oraz wskazanie źródeł finansowania zadania;
10) podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń i woli w imieniu wnioskodawcy.
3. Wzór wniosku o przyznanie dotacji stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Spółki wodne ubiegające się o przyznanie dotacji, o której mowa w § 2, składają pisemne wnioski do Urzędu Gminy w Bukowcu w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma być udzielona dotacja.
5. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych lub innych wad wniosku, Wójt Gminy Bukowiec wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym terminie lub do uzupełnienia wniosku.
6. Wniosek, którego braki lub wady nie zostały usunięte we wskazanym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 5. Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Bukowiec a spółka wodną.

§ 6. 1. Spółka wodna zobowiązana jest do rozliczenia dotacji, zwrotu dotacji niewykorzystanej lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w trybie i na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
2. Rozliczenie następuje w formie sprawozdania z realizacji zadania.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 powinno zawierać:
1) pełną nazwę o adres gminnej spółki wodnej;
2) datę i numer wpisu do katastru wodnego;
3) dane osób uprawnionych do składania oświadczeń i woli w imieniu wnioskodawcy;
4) wysokość rozliczanej dotacji;
5) szczegółowy opis zrealizowanego zadania;
6) termin i miejscu realizacji zadania;
7) zestawienie poniesionych kosztów realizacji zadania oraz wskazanie źródeł finansowania;
8) podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
4. Wzór sprawozdania z realizacji dotowanego zadania określa załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
5. Do sprawozdania należy dołączyć:
1) potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentów potwierdzających wykorzystanie dotacji;
2) potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie protokołu odbioru robót, jeśli ze względu na rodzaj wykonywanych zadań, było wymagane sporządzenie protokołu odbioru.

§ 7. Uchwała obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020r., a sprawy wszczęte na jej podstawie, a niezakończone do tego terminu, muszą być rozstrzygnięte najpóźniej do dnia 30 czerwca 2021r.

§ 8. Traci moc uchwała nr VII/49/11 Rady Gminy Bukowiec z dnia 27 maja 2011r. w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie spółkom wodnym dotacji z budżetu Gminy Bukowiec, sposobie jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania.

§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.

§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Czesław Wszołek

Uzasadnienie

Wykonywanie, utrzymywanie oraz eksploatacja urządzeń służących m.in. do ochrony przed powodzią, melioracji wodnych i prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych, należą do zadań spółek wodnych. Realizacja wyżej wymienionych zadań wymaga nakładów finansowych. Urządzenia melioracji wodnych szczegółowych na terenie Gminy Bukowiec to urządzenia o kilkudziesięcioletnim okresie eksploatacji, w związku z czym rosną ich koszty utrzymania, a przychody spółek ze składek członkowskich od rolników są nie wystarczające na ich realizację.
Spółki wodne na wyżej wymienione zadania mogą otrzymywać pomoc finansową, m.in. od jednostek samorządu terytorialnego. Pomoc polega na udzieleniu spółkom dotacji celowej w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne art. 443 ust. 2 (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.). Zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania musi być określony przez Radę Gminy w drodze uchwały. Dotacji udziela się na podstawie umowy zawartej między gminą a spółką wodną, na wykonanie zleconego zadania.
Jednocześnie spełniając wymagania określone w ustawie z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, projekt uchwały został przesłany do zaopiniowania przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jaki i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którzy nie wnieśli do uwag do przedmiotowego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Czesław Wszołek

Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2018 r. poz. 4351 z dnia 2018-09-05

Załączniki


PDFUchwała nr XLIV/294/18 - skan (810,32KB)
 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego