Uchwała nr VIII/50/24 z dnia 19 grudnia 2024 r.
UCHWAŁA NR VIII/50/24
RADY GMINY BUKOWIEC
z dnia 19 grudnia 2024 r.
w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, poz. 1572) oraz art. 72 ust. 1 i ust. 4, w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986, z 2023 r. poz. 1672) uchwala się, co następuje:
§ 1. Określa się rodzaj świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunki i sposób ich przyznawania, nauczycielom zatrudnionym w placówkach oświatowych na terenie Gminy Bukowiec.
§ 2. 1. Pomoc zdrowotna jest jednorazowym bezzwrotnym świadczeniem pieniężnym udzielonym w formie zapomogi zdrowotnej.
2. Świadczenia mogą być przyznawane nauczycielom korzystającym z opieki zdrowotnej w związku z:
1) kosztami długotrwałego leczenia szpitalnego lub specjalistycznego;
2) kosztami zabiegów medycznych, rehabilitacji związanych z chorobą lub będących skutkiem wypadku;
3) kosztami leczenia wymagającego specjalistycznych badań diagnostycznych lub stałych konsultacji lekarskich;
4) kosztami zakupu leków, sprzętu medycznego lub rehabilitacyjnego, niezbędnej aparatury medycznej w związku z przewlekłą chorobą, chorobą zawodową, chorobą powypadkową.
3. Wysokość przyznanej pomocy uzależniona jest od:
1) przebiegu choroby oraz okoliczności z tym związanych, mających wpływ na sytuację materialną nauczyciela;
2) wysokości udokumentowanych poniesionych przez nauczyciela kosztów leczenia, zakupu leków lub sprzętu;
3) sytuacji materialnej rodziny nauczyciela;
4) wysokości środków finansowych przeznaczonych w budżecie Gminy na pomoc zdrowotną dla nauczycieli oraz liczby złożonych wniosków.
§ 3. 1. Warunkiem przyznania pomocy zdrowotnej jest złożenie przez nauczyciela pisemnego wniosku ze wskazaniem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest lub był zatrudniony. Fakt zatrudnienia poświadcza na wniosku dyrektor szkoły.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) aktualne, wystawione w roku ubiegania się nauczyciela o przyznanie pomocy zdrowotnej, zaświadczenie lekarskie potwierdzające leczenie związane z przewlekłą lub ciężką chorobą;
2) imienne dokumenty (rachunki, faktury) potwierdzające poniesione przez nauczyciela koszty w danym roku kalendarzowym;
3) oświadczenie o średnim miesięcznym dochodzie brutto w przeliczeniu na jednego członka rodziny nauczyciela z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.
3. Wnioski składa się w siedzibie Urzędu Gminy w Bukowcu osobiście lub drogą pocztową z dopiskiem na kopercie „Wniosek o przyznanie świadczenia z funduszu zdrowotnego nauczycieli” w terminie do dnia 31 października danego roku.
4. Wnioski będą rozpatrywane do dnia 30 listopada danego roku.
5. Wypłata przyznanej pomocy zdrowotnej dla nauczyciela dokonywana jest na konto bankowe wskazane we wniosku przez wnioskodawcę.
6. Nauczyciel może ubiegać się o pomoc zdrowotną ze środków funduszu zdrowotnego nauczycieli jeden raz w roku budżetowym.
7. Środki finansowe przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli niewykorzystane w danym roku kalendarzowym nie przechodzą na następny rok.
§ 4. 1. Pomoc zdrowotną przyznaje Wójt Gminy Bukowiec.
2. O przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy zdrowotnej zawiadamia się wnioskodawcę w terminie 14 dni od rozpatrzenia wniosku.
3. Rozstrzygnięcie Wójta Gminy Bukowiec w przedmiocie przyznania lub odmowy świadczenia jest ostateczne.
§ 5. Traci moc uchwała nr XIII/84/07 Rady Gminy Bukowiec z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie utworzenia funduszu zdrowotnego z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Bukowiec.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.
Zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art 72 ust. 1 w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonuje - w myśl art. 91d ww. ustawy - odpowiednio: rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa.
Projekt uchwały został poddany konsultacjom w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
W związku z powyższym przyjęcie uchwały jest zasadne.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Czesław Wszołek
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2024 r. poz. 7597 z dnia 2024-12-24
Załączniki: